Czy wiesz, że 90% pomysłów biznesowych dorosłych upada? Oznacza to, że co 9 na 10 nowych inicjatyw się nie udaje. Czy to porażka? Dlaczego pomysły nie wychodzą?
Powodów jest wiele. Według badań, jednym z nich jest „nieodpowiedni zespół” do pracy. Moim zdaniem jednym z nich jest raczej przekonanie o „nieomylności”. Słowo „nieomylność” oznacza cechę lub stan bycia nieomylnym, to znaczy niepopełniania błędów lub niezdolności do błądzenia.
Czy to nie naiwność żyć w takim przekonaniu?
Dlatego moim zdaniem kluczem do zbudowania zespołu, który radzi sobie z „wyzwaniami” mniej lub bardziej zgrabnie, ale płynnie, jest otwartość. To zrozumienie, że przyznanie się do błędu, poproszenie o pomoc, odwaga powiedzenia „nie jestem pewien”, „jesteś w tym lepszy ode mnie”, a nawet „przepraszam” to już połowa drogi do rozwiązania problemu. “U nas działa” – tak przy dzieciach, jak dorosłych.
Budowanie zaufania opartego na otwartości, choć trudne, jest osiągalne, ale wymaga szacunku. Co ważniejsze, nie musi to trwać długo. To nie czas jest kluczowy w procesie budowania zaufania, ale odwaga.

Jaka jest druga połowa sukcesu?
Eksperymentowanie
Eksperymentowanie, czyli uczenie się na błędach. Eksperymentowanie jest jak naukowe zabawy, podczas których próbujemy różnych rzeczy, żeby zobaczyć, co się stanie. To trochę jak budowanie wieży z klocków, aby sprawdzić, która konstrukcja będzie najwyższa, bez upadku. Gdy coś nie wyjdzie, nie jesteśmy smutni, bo każdy błąd to wskazówka, jak zrobić lepiej następnym razem. Uczenie się na błędach to takie detektywistyczne rozwiązywanie zagadek – pomaga nam stać się mądrzejszymi i lepiej radzić sobie w przyszłości.
Dlaczego warto eksperymentować aniżeli planować i wykonywać plany? Przygotowanie planów i ich realizacja opierają się na dokładnej znajomości punktu docelowego oraz sposobu osiągnięcia zamierzonych efektów. Taka postawa powoduje, że będziecie widzieli, tylko to co chcecie i spodziewacie się zobaczyć – mamy zatem do czynienia z efektem potwierdzenia. Będziemy też bardziej przeżywać, gdy coś nie idzie zgodnie z planem.
Natomiast to co warto podkreślić – eksperyment zakończony niepowodzeniem może dostarczyć więcej informacji niż eksperyment zakończony sukcesem, dlatego powinniście dbać o to, by jakaś część eksperymentów była nieudana, ponieważ to jeszcze lepiej pozwala na zrozumienie prawidłowości pojawiających się wokół nas. Wszak świat nie jest perfekcyjny.
Dlaczego?
Dr Robert Burgelman, profesor Uniwersytetu Stanforda powiedział:
Lepiej zrozumieć dlaczego się nie powiodło, niż być nieświadomym, dlaczego odniosło się sukces.
To przypomnienie, że niepowodzenia są naszymi najlepszymi nauczycielami, nawet jeśli nie zawsze najprzyjemniejszymi.


Jak radzić sobie z porażką?
Zrozumieć niepowodzenie
Konspekt Jak zrozumieć niepowodzenie oparty jest na narzędziu AAR – Retrospektywa Armii Amerykańskiej, After-Action Review, AAR (Przegląd Po Działaniu). Przygotowany konspekt zawiera fragmenty książki.
Cel: ocena wyniku podjętej decyzji, zrozumienie niepowodzenia i wprowadzenie ulepszeń.
Wiek: bez ograniczeń wiekowych