Retrospektywa, czyli czego nauczyła nas ta sytuacja. To jak magiczny czas, kiedy zespół ludzi, którzy pracują razem, siada w kręgu i opowiada sobie o minionych przygodach. Mówią, co im się podobało, co było trudne i jak mogą razem pracować jeszcze lepiej. W przypadku dzieci, to trochę jak po zakończeniu długiej zabawy, kiedy zastanawiamy się, co było najfajniejsze i co moglibyśmy zrobić inaczej następnym razem.
Dlaczego to ważne?
Dzięki temu każdy może nauczyć się czegoś nowego i sprawić, że następne przygody będą jeszcze lepsze!
Bo jak powiedział kiedyś Theodore Roosevelt:
Nie krytyk się liczy, nie człowiek, który wskazuje, jak potykają się silni albo co mogliby zrobić lepiej. Chwała należy się mężczyźnie na arenie (…), który (…) w swych najlepszych chwilach poznał tryumf wielkiego wyczyny, a w najgorszych, gdy przegrywa, to przynajmniej przegrywa z odwagą.

Dlatego zamiast krytykować i obwiniać należy zatrzymać się na chwilę i wspólnie zrozumieć, co się wydarzyło – bez szukania winnych.
Zamiast wskazywać palcem na kogoś i mówić „to twoja wina”, zespół zadaje pytanie:
Czego się dziś nauczyliśmy?
Obwinianie tworzy dystans, wywołuje stres i zamyka drogę do rozwijania zaufania i pracy zespołowej.
Retrospektywa daje przestrzeń do rozmowy, refleksji i wspólnej odpowiedzialności. To nie tylko szansa na poprawę, ale też na budowanie zaufania i lepszej współpracy.
Bo prawdziwy rozwój nie zaczyna się od wskazywania błędów innych, tylko od odwagi spojrzenia razem w tym samym kierunku. Poniżej narzędzia do pobrania, które Ci to ułatwią.

Retrospektywa Start i Stop
Czego nie powinniśmy robić następnym razem (STOP)?
Co powinniśmy robić następnym razem (START)?
Retrospektywa Duma i Smuteczek
Czego żałujemy?
Z czego jesteśmy dumni?
