W wielu organizacjach (począwszy od szkoły) przywództwo polega na kontrolowaniu ludzi. W takich miejscach świat dzieli się na dwie grupy: liderów i wykonawców.
To, czego się uczymy, przyswajamy i praktykujemy, mieści się w tej strukturze. Jest ona wszechobecna w literaturze i filmie. Ten model pozwala osiągnąć wiele, zwłaszcza z doskonałymi liderami (kapitanami). Jednak ten model powstał głównie w czasach, gdy przeciętny człowiek był słabo wykształcony i wykonywał głównie pracę fizyczną. W rezultacie wydobywa z ludzi pracę właśnie tego rodzaju. Jednak dziś praca, którą wykonujemy, ma charakter poznawczy i twórczy…
Nasze marzenie o wychowywaniu mądrych liderów opiera się na tym, że przywództwo polega na komunikowaniu swoich wartości i potencjału dzieciom w sposób na tyle jasny, aby zainspirować ich do dostrzeżenia tego w sobie.
Na tym, że 𝗽𝗿𝘇𝘆𝘄𝗼́𝗱𝘇𝘁𝘄𝗼 𝘁𝗼 𝗦𝗭𝗧𝗨𝗞𝗔. 𝗦𝘇𝘁𝘂𝗸𝗮 𝘂𝘄𝗮𝗹𝗻𝗶𝗮𝗻𝗶𝗮 𝗹𝘂𝗱𝘇𝗸𝗶𝗲𝗴𝗼 𝗽𝗼𝘁𝗲𝗻𝗰𝗷𝗮ł𝘂 𝗶 𝘁𝗮𝗹𝗲𝗻𝘁𝘂.
Ludzki geniusz, pasja, lojalność i nieustanna kreatywność mogą być jedynie dobrowolne. W centrum tego modelu jest oddanie członkom zespołu kontroli nad sposobem wykonywania ich pracy.
W praktyce oznacza to pozwalanie im na podejmowanie decyzji. Wiemy bowiem, że ludzie z natury są zmotywowani, gotowi do działania. Trzeba im tylko dać możliwość do tego działania i jasno określić jego cel. W końcu jest mało prawdopodobne, że bierny z natury gatunek przejąłby tę planetę.
Jednak, żeby tak się stało najpierw trzeba wychować mądrych liderów. A do tego trzeba mądrych wzorców na dobrą współpracę zespołową.
Mamy więc marzenie…..
Jako rodzice uważamy, że nauczenie naszych dzieci pracy zespołowej jest niezwykle wartościowe, tak dla nich samych jak i dla osób z ich otoczenia. Człowiek wszak jest istotą stadną i by wiele osiągnąć potrzebuje umiejętności pracy w grupie.
Szkoda, że w popularnych programach dla dzieci liderzy często są przedstawiani jako ci, którzy „dowodzą i kontrolują” – 𝘵𝘺 𝘻𝘳𝘰́𝘣 𝘵𝘰, 𝘵𝘺 𝘻𝘳𝘰́𝘣 𝘵𝘢𝘮𝘵𝘰, 𝘢 𝘵𝘺 𝘶𝘻̇𝘺𝘫 𝘵𝘦𝘨𝘰. Jak wspaniale byłoby zobaczyć więcej przykładów samoorganizujących się zespołów i zgodnej współpracy. By nasze dzieci od najwcześniejszych lat mogły czerpać dobre wzorce w najbardziej naturalny dla nich sposób.
Wyobraź sobie, że główny bohater jedynie nadzoruje misje ratunkowe, podczas gdy członkowie zespołu wspólnie wymyślają kreatywne rozwiązania, eksperymentują i popełniają błędy, które prowadzą ich krok po kroku do rozwikłania wyzwania, które przed nimi stoi. Jaki to byłby świetny przykład samodzielności i współpracy dla dzieci!
Uważamy, że przygotowując nasze dzieci na przyszłość, musimy nauczyć je znaczenia adaptacyjności i pracy w zespołach. Umiejętności i wartości, które we współczesnym świecie przesyconym indywidualizmem, zanikają. Zwinne podejście doskonale rozwija te zdolności, zachęca do nieszablonowego myślenia, przejmowania odpowiedzialności za swoją pracę oraz współpracy z innymi by osiągnąć cele.
Wprowadzając te koncepcje już na wczesnym etapie, możemy inspirować nasze dzieci do stawania się pewnymi siebie i niezależnymi ludźmi, którzy są dobrze przygotowani, aby sprostać wszelkim wyzwaniom.
To jest nasze marzenie… i zaczęłyśmy je realizować.
Śledź profil naszej książki PrzygodyKyre na Facebooku, jeśli Ty też chcesz wychować mądrego człowieka otwartego na współpracę zespołową.